Menu

Aktualności

O PCPR

Rodziny Zastępcze

Szkolenia PRIDE

Placówki wsparcia dziennego - Świetlice

DPS

ŚDS

Dom Samotnej Matki

Osoby Niepełnosprawne

Program na Rzecz Os. Niepelosprawnych

Program Aktywności Lokalnej

Kontakt


Zamówienia publiczne

Wszcz?te post?powania

Og?oszenia

Archiwum Wszcz?te post?powania

Archiwum Og?oszenia



Projekty EFS

Lepsze jutro poprzez aktywno?? 2017-2018

Aktywno?? szans? na lepsze jutro 2012-2014

Aktywno?? szans? na lepsze jutro 2008-2011

Asysta rodzinna



Kalendarz
Strona główna

ZAPROSZENIE

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie - Organizator Rodzinnej Pieczy Zast?pczej w Powiecie Warszawskim Zachodnim zaprasza wszystkich Zainteresowanych opiek? zast?pcz? do wzi?cia udzia?u w szkoleniu PRIDE.

Je?li wi?c posiadasz dobr?, przyjazn? rodzin? i znajdzie si? w niej miejsce dla dziecka, zapraszamy - skorzystaj z konsultacji - specjali?ci nasi odpowiedz? na wszystkie Twoje pytania.

Czekamy pod telefonami: PCPR 22 733 72 50-57

 *****

 

Ka?dy cz?owiek szuka swego miejsca…

pragnie by? kochanym…

i darzy? mi?o?ci? osoby bliskie…

Dziecko - to ma?y cz?owiek, który czuje to samo, co ka?dy z nas.

Czasami jednak zdarza si? tak, ?e mi?o?ci zabraknie …

a przecie? pragnienia zostaj? te same.

Powstaje pytanie, jak pomóc dziecku,

które czeka na mi?o??, szuka swego miejsca, pragnie blisko?ci?

 

*****

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Powiecie Warszawskim Zachodnim cyklicznie (dwa razy w roku) prowadzi szkolenia dla kandydatów na opiekunów zast?pczych.

Zaj?cia odbywaj? si? w siedzibie Starostwa w O?arowie Mazowieckim raz w tygodniu.                

        Na wszystkich etapach przygotowania kandydatów do pe?nienia roli opiekunów zast?pczych mówimy o zapewnieniu dziecku, które do?wiadczy?o ró?nych kryzysów w rodzinie, bezpiecznych i prawid?owych warunków do rozwoju.

To odpowiedzialne zadanie spoczywa na trenerach, psychologach, pedagogach, a przede wszystkim na opiekunach zast?pczych.

        Od pi?tnastu ju? lat trenerzy naszego Centrum zapraszaj? wszystkich ch?tnych do wspó?pracy w dziele pomocy dziecku i rodzinie. Temat cieszy si? du?ym zainteresowaniem, co oznacza, ?e ?yjemy w ?rodowisku ludzi ?yczliwych i otwartych.

        Statystyki równie? daj? pozytywny obraz naszej spo?eczno?ci; w szkoleniach na przestrzeni tych kilkunastu lat uczestniczy?o oko?o 500 osób.

Dzisiaj pracujemy z 110 rodzinami zast?pczymi i 173 dzieci w pieczy zast?pczej.

 

Staramy si? pomaga? rodzicom naturalnym,

wspieramy ich dzieci - je?li trzeba znajdujemy im bezpieczny - zast?pczy dom.

 

Zawsze najwa?niejsze jest dziecko;

 jego prawid?owy rozwój, bezpieczne i trwa?e wi?zi, jakie powstaj? na ca?e ?ycie.

Program PRIDE

PRIDE: Rodzinna opieka zast?pcza.

Jest to ju? IV wydanie podr?cznika dla kandydatów do pe?nienia funkcji rodzin zast?pczych, które od wydania z 2010 roku ró?ni si? w nieznacznym stopniu. Bowiem w 2010 roku zasz?y najwi?ksze zmiany w Programie PRIDE - program zosta? rozszerzony do 12 sesji szkoleniowych, ka?da z nich zosta?a wzbogacona i uporz?dkowana, zgodnie z obowi?zuj?cymi (ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zast?pczej) rozwi?zaniami prawnymi. W zwi?zku ze znacznym rozwojem wiedzy o wp?ywie wi?zi oraz separacji z opiekunami na rozwój dziecka, temat ten zosta? podzielony na dwa spotkania szkoleniowe. Pojawi?y si? równie? tre?ci dotycz?ce przygotowania rodziny kandydatów, w tym ich dzieci do przyj?cia nowego cz?onka rodziny. Zwrócono szczególn? uwag? na specjalne potrzeby dzieci, które mog? wynika? mi?dzy innymi z ich wczesnych do?wiadcze?. Zwi?kszenie ilo?ci godzin szkoleniowych umo?liwia bardziej szczegó?ow? analiz? rodziny, lepsze przygotowanie do zmian w swoim ?rodowisku oraz do trudno?ci,  które mog? si? pojawi? po przyj?ciu dziecka. Po?o?ono du?y akcent na rol? pracy zespo?owej, a tak?e prawa uczestników do korzystania ze wsparcia (dotyczy to ka?dego etapu: od szkole?, poprzez kwalifikacj?, funkcjonowanie rodziny a? do zako?czenia us?ugi). Program PRIDE: Rodzinna Opieka Zast?pcza zosta? zatwierdzony przez Ministra Pracy i Polityki Spo?ecznej (decyzja DSR-I-5121-37-1-TU/13 z dnia 29 listopada 2013r.) do szkolenia kandydatów na rodziny zast?pcze (tak?e zawodowe oraz prowadz?cych placówki rodzinne). Na mocy art. 227 Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zast?pczej program ten jest obowi?zuj?cym programem szkoleniowym dla rodzin zast?pczych.

 

 
Decyzja 2010


 
Decyzja 2012
 

Decyzja 2013
 

 

Czym jest Program PRIDE?
Program PRIDE powsta? na Uniwersytecie Illinois w Stanach Zjednoczonych we wspó?pracy z Ameryka?sk? Lig? Pomocy Dzieciom i 14 innymi instytucjami stanowymi. Jest wynikiem kilkunastoletnich stara? i prac oraz do?wiadcze? tysi?cy ameryka?skich rodzin zast?pczych           i adopcyjnych. Program zosta? przet?umaczony na wiele j?zyków i pos?uguj? si? nim takie kraje jak: Szwecja, Finlandia, kraje Beneluksu, W?gry, Estonia, S?owacja, Ukraina i Rosja.  W Polsce Program PRIDE pojawi? si? w 1999 roku, a w roku 2003 zosta?a wydana I edycja Podr?cznika przez Towarzystwo NASZ DOM. Nast?pnie Program dynamicznie si? rozwija?, zosta? zaadaptowany do warunków polskich. Autorem pierwszej polskiej adaptacji jest Tomasz Polkowski, przewodnicz?cy tej organizacji. Towarzystwo NASZ DOM posiada wy??czn? licencj? na pos?ugiwanie si? Programem PRIDE w Polsce. Program jest równie? zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Spo?ecznej. Polska wersja Programu PRIDE odpowiada potrzebom dzieci i rodzin w Polsce, a z danych statystycznych wynika,                                ?e jest najbardziej popularnym programem szkoleniowym w Polsce.

Co oznacza s?owo "PRIDE"?
S?owo "PRIDE" (ang. duma) zosta?o utworzone od pierwszych liter angielskich s?ów:
PARENTS' RESOURCE for INFORMATION DEVELOPMENT EDUCATION
(¬ród?a Informacji, Rozwoju i Edukacji dla Rodziców).
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zast?pczej z dnia 9 czerwca 2011 roku wprowadzi?a wymóg prowadzenia osobnych szkole? dla kandydatów na opiekunów zast?pczych i kandydatów na rodziców adopcyjnych. Dotychczas by?y organizowane wspólne szkolenia. W zwi?zku z powy?szym, w 2012 roku pojawi?o si? nowe, ju? pi?te wydanie Podr?cznika PRIDE, przeznaczone do szkole? dla kandydatów na rodziny adopcyjne (PRIDE: Adopcja), zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Spo?ecznej decyzj? nr 4/2012/RA.

Co to s? standardy Programu PRIDE?

Standardy stosowania Programów PRIDE: Rodzinna Opieka Zast?pcza oraz PRIDE:  Adopcja to stworzone przez aktywnych trenerów PRIDE, a nast?pnie wprowadzone                     przez Towarzystwo Nasz Dom wytyczne, które dotycz? organizacji prowadzenia szkole?          dla kandydatów na rodziców adopcyjnych/opiekunów zast?pczych. Standardy obejmuj? mi?dzy innymi: optymaln? liczb? uczestników, stosowane przez trenerów narz?dzia i metody, kwestie formalne oraz umiej?tno?ci trenera. Celem standardów jest dbanie o najwy?sz? jako?? szkole? dla kandydatów na opiekunów zast?pczych oraz kandydatów na rodziców adopcyjnych. Skutkiem ?amania standardów mo?e by? anulowanie certyfikatu trenerskiego Programu PRIDE.

Czego dotyczy 14 kroków PRIDE?
14 kroków PRIDE - to wizja modelu pracy podmiotu pracuj?cego z rodzinami zast?pczymi lub adopcyjnymi (organizatora pieczy zast?pczej lub o?rodka adopcyjnego).                                  Jest to kompleksowy program obejmuj?cy ca?y proces rodzinnej opieki zast?pczej                            od okre?lenia misji i zada? o?rodka, poprzez system rekrutacji, organizacj? szkole?                     dla kandydatów a? po zako?czenie us?ugi. Zako?czeniem us?ugi w przypadku rodziny zast?pczej jest rozwi?zanie rodziny zast?pczej na skutek zrealizowania planu pomocy dziecku (powrót do rodziny biologicznej, adopcja, usamodzielnienie), na wniosek samej rodziny                 lub wskutek interwencji organów powo?uj?cych i kontroluj?cych rodzin?.                              

Jak wygl?da proces kwalifikacji?
Ka?da rodzina, która zg?asza si? do organizatora pieczy zast?pczej z ch?ci? adoptowania dziecka/przyj?cia dziecka pod opiek? uczestniczy w procesie kwalifikacji. Sk?ada si? na niego diagnoza psychologiczno-pedagogiczna oraz szkolenie. W zale?no?ci od wewn?trznych ustale? w konkretnym o?rodku diagnoza ta mo?e by? przeprowadzana przed, po lub w trakcie szkolenia. Szkolenie jest cz??ci? procesu kwalifikacji, a zadaniem trenerów poza przekazaniem wiedzy jest równie? poznanie kandydatów oraz analiza ich kompetencji w kontek?cie przysz?ej roli. Celem szkolenia nie jest prowadzenie terapii ani konstruowanie diagnozy, a raczej okre?lenie mocnych stron i potrzeb kandydatów. Po odbyciu szkolenia kandydaci otrzymuj? ?wiadectwo uko?czenia szkolenia, które nie jest równoznaczne z za?wiadczeniem kwalifikacyjnym. ?wiadectwo mówi jedynie o tym, ?e kandydaci uczestniczyli w szkoleniu i uko?czyli je.
Proces kwalifikacji ko?czy si? zebraniem zespo?u/komisji kwalifikacyjnego/kwalifikacyjnej, w sk?ad którego wchodz? oprócz trenerów, psycholog, pedagog, kierownik Organizatora Pieczy Zast?pczej i inni pracownicy zaanga?owani w ten proces. Zespó? podejmuje decyzje w oparciu o dokonan? przez trenerów analiz? kompetencji, diagnoz? psychologiczno-pedagogiczn? oraz inne materia?y, a nast?pnie wystawia za?wiadczenie kwalifikacyjne, które kandydaci przedk?adaj? w s?dzie w celu utworzenia rodziny zast?pczej.

Co si? sk?ada na szkolenia PRIDE dla kandydatów na opiekunów zast?pczych?

Szkolenie PRIDE dla kandydatów na opiekunów zast?pczych sk?ada si? ze spotkania organizacyjnego, 12 sesji grupowych oraz spotkania decyzyjnego. Na szkolenie kieruje kandydatów Organizator Pieczy Zast?pczej (najcz??ciej tak? funkcje pe?ni komórka                         w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, czasem organizacja pozarz?dowa lub inna wyznaczona przez starost? instytucja). Ca?e szkolenie trwa 54 godziny (sesje grupowe i spotkania domowe), kolejnych 10 godzin jest przewidzianych na praktyki w istniej?cych rodzinach zast?pczych lub placówkach opieku?czo-wychowawczych (na praktyki kieruje Organizator Pieczy Zast?pczej).

Celem spotkania organizacyjnego (mo?e by? grupowe lub indywidualne) jest wyja?nienie kwestii formalnych zwi?zanych ze szkoleniem i procesem kwalifikacji, zebrania wst?pnych dokumentów, przydzielenie do grupy, ustalenie czasu i miejsca szkolenia.

Sesje grupowe prowadzone s? przez 2 trenerów, w sposób warsztatowy.                                    Zgodnie ze standardami programu PRIDE sesje powinny si? odbywa? raz w tygodniu o sta?ej godzinie i trwa? maksymalnie 4 godziny. W trakcie szkolenia odbywaj? si? 2 spotkania                     w domu kandydatów, podczas których trenerzy maj? okazj? indywidualnie porozmawia?            z ka?d? rodzin?/kandydatem w celu omówienia mocnych stron kandydatów, wyja?nienia ewentualnych w?tpliwo?ci (np.: zwi?zanych z odpowiedziami w Ksi?gach ?ycia czy innymi kwestiami) lub wyznaczenia wspólnych zada? do zrealizowania. Zazwyczaj po 4 sesji grupowej robi si? tydzie? przerwy w szkoleniu, wtedy odbywaj? si? pierwsze spotkania indywidualne. Drugie spotkania odbywaj? si? po 7 sesji grupowej. Ostatnia sesja grupowa jest prowadzona w formie panelu, a udzia? w niej bior? oprócz kandydatów zaproszeni go?cie (istniej?ce rodziny zast?pcze, specjali?ci pracuj?cy z dzie?mi i rodzinami), ale tak?e osoby wspieraj?ce kandydatów w decyzji zostania rodzin? zast?pcz?.

Szkolenie ko?czy si? spotkaniem decyzyjnym z ka?d? rodzin?/kandydatem indywidualnie. Spotkanie trwa ok. 30 min. Podczas jego trwania zarówno kandydaci jak trenerzy podsumowuj? szkolenia deklaruj?c swoje decyzje.

Jakie s? materia?y szkoleniowe w Programie PRIDE?

Na materia?y szkoleniowe w Programie PRIDE sk?adaj? si?: podr?cznik dla opiekunów zast?pczych, Ksi?gi ?ycia, filmy oraz inne materia?y przekazywane przez trenerów w trakcie szkolenia. Obecnie obowi?zuj? dwa wydania podr?cznika: Podr?cznik dla kandydatów na opiekunów zast?pczych i adopcyjnych Program PRIDE: Rodzinna Opieka Zast?pcza, ka?dy sk?ada si? z 11 zeszytów, które s? przekazywane kandydatom przez trenerów po zako?czeniu ka?dej sesji. Dzi?ki temu na zako?czenie szkolenia ka?da rodzina/kandydat ma skompletowany ca?y podr?cznik zawieraj?cy poruszane podczas szkolenia tematy. Po ka?dej sesji kandydaci otrzymuj? równie? jeden zeszyt Ksi?gi ?ycia (ka?dy z kandydatów osobno), który nale?y wype?ni? w domu i przynie?? trenerom na nast?pne spotkania. Podczas niektórych sesji wy?wietlane s? kandydatom Filmy PRIDE, które obrazuj? poruszane zagadnienia. Nierzadko trenerzy przekazuj? równie? kandydatom dodatkowe materia?y, np.: artyku?y prasowe, opracowan? bibliografi?, itp.

Co to s? Ksi?gi ?ycia w Programie PRIDE?

Ksi?gi ?ycia s? to zeszyty przekazywane kandydatom po ka?dym spotkaniu. Kandydaci wype?niaj? je w domu, a nast?pnie przynosz? na nast?pn? sesj?. W Ksi?gach ?ycia znajduj? si? pytania nawi?zuj?ce do poruszanych podczas sesji zagadnie?, dotycz? one jednak przemy?le?, refleksji czy do?wiadcze? kandydatów a nie zdobytej wiedzy.                                   Ksi?gi ?ycia s? dla trenerów wa?nym materia?em, dzi?ki któremu mog? oni pozna? kandydatów. Po zako?czeniu szkolenia Ksi?gi ?ycia s? zwracane kandydatom - jest to ich w?asno?? i je?eli trenerzy chc? skonsultowa? ich tre?? z innymi specjalistami, powinni poinformowa? o tym kandydatów wcze?niej. Tre?ci Ksi?g ?ycia zarówno jak i Podr?cznika nie mog? by? zmieniane bez pisemnej zgody autorów.

Czego dotycz? dodatkowe szkolenia PRIDE?
W oparciu o Rozporz?dzenie Ministra Pracy i Polityki Spo?ecznej z dnia 9 grudnia 2011 roku w sprawie szkole? dla kandydatów do sprawowania pieczy zast?pczej, aby zosta? zawodow? rodzin? zast?pcz? lub prowadzi? rodzinny dom dziecka, poza podstawowym szkoleniem PRIDE nale?y odby? równie? szkolenie dodatkowe w wymiarze minimum 15 godzin dydaktycznych.

Osoby, które planuj? prowadzi? zast?pcze rodziny zawodowe specjalistyczne oraz otacza? opiek? zast?pcz? dzieci za szczególnymi potrzebami zdrowotnymi powinny, oprócz odbycia podstawowego szkolenia (min. 60 godzin dydaktycznych) i szkolenia dla rodzin zawodowych (minimum 15 godzin dydaktycznych) odby? równie? szkolenie specjalistyczne w wymiarze minimum 20 godzin dydaktycznych.
Kandydaci na rodziny zawodowe specjalistyczne, którzy b?d? zajmowali si? dzie?mi, umieszczonymi w pieczy zast?pczej na podstawie przepisów o post?powaniu w sprawach nieletnich, czyli takimi, wobec których toczy si? (lub zosta?o ju? zako?czone) post?powanie s?dowe w sprawach karnych lub w sprawach o demoralizacj?) powinni odby? dodatkowo 20 godzinne szkolenie (poza szkoleniem podstawowym i szkoleniem dla rodzin zawodowych opisanym powy?ej).

Kandydaci do prowadzenia zawodowej rodziny zast?pczej pe?ni?cej funkcj? pogotowia rodzinnego s? zobowi?zani do odbycia dodatkowego szkolenia (poza szkoleniem podstawowym i szkoleniem dla rodzin zawodowych opisanym powy?ej) w wymiarze co najmniej 10 godzin dydaktycznych.

Jakie warunki nale?y spe?nia?, aby by? trenerem Programu PRIDE?
Trenerem Programu PRIDE mo?e zosta? osoba posiadaj?ca wykszta?cenie wy?sze magisterskie oraz do?wiadczenie w pracy z dzieckiem i rodzin?, która uko?czy?a szkolenie dla trenerów Programu PRIDE organizowane przez Towarzystwo Nasz Dom.  Rozporz?dzenie Ministra Pracy i Polityki Spo?ecznej z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie szkolenia dla kandydatów do przysposobienia dziecka okre?la dodatkowe kwalifikacje osób prowadz?cych szkolenia dla kandydatów na rodziny adopcyjne (nie dotyczy to trenerów szkol?cych kandydatów na opiekunów zast?pczych). Te dodatkowe wymogi to: 3-letnie do?wiadczenie w prowadzeniu szkole? z zakresu problematyki odpowiadaj?cej tematycznie zagadnieniom, z których szkolenie jest prowadzone, lub 3-letni sta? w prowadzeniu procedur przysposobienia.

Jakie akty prawne reguluj? kwesti? opieki zast?pczej w Polsce?

1. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zast?pczej (Dz. U. 2011 Nr 149, poz. 887);

2. Ustawa z dnia 15 grudnia 2011 roku o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zast?pczej (Dz. U. 2011 nr 288 poz. 1690);

3. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2012 roku o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zast?pczej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2012 r., poz. 579);

4. Rozporz?dzenie Ministra Pracy i Polityki Spo?ecznej z dnia 9 grudnia 2011 roku w sprawie szkole? dla kandydatów do sprawowania pieczy zast?pczej (Dz. U. 2011 nr 274, poz. 1620);

5. Rozporz?dzenie Ministra Pracy i Polityki Spo?ecznej z dnia 9 grudnia 2011 roku w sprawie wzoru za?wiadczenia kwalifikacyjnego (Dz. U. 2011 nr 272 poz. 1609);

6. Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy spo?ecznej wraz z pó?niejszymi zmianami (Dz. U. 2009 nr 175 poz. 1362);

7. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 roku - Kodeks Rodzinny i Opieku?czy (Dz. U. 1964 roku  nr 9 poz. 59 wraz z pó?niejszymi zmianami).






 

 

Zalaczniki:

Linki

www.mazowsze.uw.gov.pl

www.mcps.mazovia.pl

www.mpips.gov.pl